Bakgrund: Sveriges företagsovänligaste kommun

Mellan 2017 och 2020 rasade Svedala kommun i Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet.

Kommunhuset_uti_Svedala

Flera företagare påpekade att hjälp var sällan att få, medan nya avgifter och utredningar – vanligtvis för triviala saker – var vanligt förekommande.

Inspektionsavgiften uppgick till 1400 kr per timme

Entreprenörer talade om en daglig tillvaro under ständig stress för nya revisioner, regelbundet startade av kommunen genom att söka igenom företagens webbsidor, etiketter och angränsande.

Att kritisera en avgift eller inspektion kunde medföra ytterligare utredningar och fler kostnader.

Kommunmyndigheten hade befogenhet att stänga ner företag, och många små företagare upplevde sig vara utan inflytande över systemet.

Företagarnas avhopp och skepsis

Detta ledde till att affärsgrupper i Svedala upphörde med sin kontakt med kommunen

Åtskilliga företag beslutade att flytta eller undanhöll sig från att grunda sig i kommunen

Svedala blev känd som den mest företagsovänliga kommunen i Sverige

och situationen fick uppmärksamhet i hela landets press

Vändningen – men inte genom reformer


Det hade varit lätt att fixa dessa problem genom att:

Informera inspektörer att de ska hjälpa, inte försvåra för, företagen

  • Begränsa högsta avgiften för inspektioner
  • Endast genomföra de inspektioner som är absolut nödvändiga
  • Implementera skäliga tidsgränser och ge inspektörer utbildning om näringslivets betydelse
  • Trots möjligheten till en reformering av tillsynen, valde kommunen att följa en annan riktning.

    Initiativet koncentrerades på att uppgradera Svedalas image för de röstningsskickliga företagen i Svenskt Näringslivs enkät.

    Kommunen tog in två specialister för att höja sin ranking, sände ut nyhetsbrev, byggde ut sin webbsida, startade en tidning och sociala medier-kampanjer och positionerade sig som Sveriges topp företagskommun på deras webb och under flera event.

    En stor ekonomisk satsning för att öka ranking påbörjades av kommunen.

    Resultat: En raketklättring i rankingen


    Startandes från plats 236 år 2020, har Svedala gjort en imponerande klättring till plats 44 år 2024, den mest framträdande framstegen i Skåne på fem år

    Kommunen har successivt förbättrat sitt resultat i Svenskt Näringslivs enkät under sex år, från 2,9 (2019) till 4,01 (2025) på en skala som går till sex

    Kritiken: Är det manipulation eller äkta förbättring?

    Även med förbättrad ranking fortsätter kritiken att strömma in från företagarna.

    Många är tysta offentligt, rädda för nya tillsynsavgifter eller dyra böter som repressalier.

    Avgiften på 1400 kr i timmen för tillsyn är fortfarande verklighet, och kommunen drar in mer pengar än någonsin på dessa avgifter.

    Många småföretagare upplever att situationen inte har förbättrats, snarare tvärtom – fler inspektörer har anställts och rädslan för kommunen är utbredd.

    Det är i huvudsak de företag som är anslutna till Svenskt Näringsliv och deltar i omröstningen som märker av förbättringar.

    Andra företagares verklighet är vanligen oförändrad eller till och med sämre än tidigare.

    Svedala kommuns placering har stigit, samtidigt som företagens villkor har försämrats


    Det är uppenbart att Svedala kommun har klättrat i företagsrankingen

    Dock döljer siffrorna en annan sanning där företagarna känner sig hindrade och ekonomiskt belastade av kommunens regelverk

    År 2025 har det skett en ökning av initiativ för att rekrytera fler röster.

    För de få som har rösträtt, leder jippon, fester och prisutdelningar till ökade rösttal.

    En ny tjänsteman har anställts av Svedala kommun med målet att dra till sig fler företag.

    Detta för att kunna generera högre avgiftsintäkter.